Litt ekstra spenning er det alltid når korn- eller frøåkeren begynner å bli klar til tresking. Om det blir gode eller dårlige avlinger vet vi ofte først etter treskingen. Tresking utføres vanligvis av en person mens andre eller samme person tar imot og kjører vekk avlingen på tilhenger eller i kontainer. Reidar Almås beskriver skurtresking slik: «Her er alle prosessane – frå kornet blir skore av eit skjerebord med knivar, til halm og agner drysser ut og kornet blir samla i ein stor lagertank – mekaniserte og automatiserte under leiing av éin person.» Denne ene personen gjør en viktig jobb og er en viktig ressurs for gården og samfunnet.
Det kan være kort vei mellom treskerlykke og en treskerulykke. Ofte lærer vi best av egne feil. Som HMS-rådgiver har jeg håp om at vi også lærer av andres feil for å forebygge ulykker. Derfor ønsker jeg her å ta frem hendelsesforløpet av en faktisk ulykke med treskeren.
Ulykkesforløp
Rett etter ferdig tresking startet vedkommende med grovrengjøring med luft og en kosteskaft for å fjerne sop og halm som hadde samlet seg på undersoldet. Treskeren i dette tilfelle har agnspreder som består av to vifter. Begge er plassert relativt åpent under halmristeren og under treskeren. Treskeren gikk fortsatt etter treskingen og viftene i agnsprederen tok tak i treskaftet. Vedkommende fikk så et slag på halsen av treskaftet, falt i bakken og begynte å blø kraftig. Han ringte kona med mobiltelefonen og begynte å gå mot gården for å få hjelp. Han besvimte etter noen meter. Luftambulansen ble tilkalt av kona. Han fikk hjelp og ble transportert til sykehuset der han ble operert i halsen. Han hadde også fått to ribbeinsbrudd og en punktert lunge. Etter seks dagers sykehusopphold ble han frisk igjen uten varige skader.
Hva hadde forhindret ulykken?
Treskerverket og motoren skulle vært stoppet idet han gikk ned fra treskeren for å se nærmere på den og begynne med grovrengjøring. Han skulle ikke ha nærmet seg roterende deler på treskeren Han skulle ikke ha nærmet seg roterende deler på treskeren mens den fortsatt gikk. Tøy eller andre gjenstander kan fanges av roterende deler og utgjør et alvorlig risikomoment for den som er i nærheten.
Nødvendige tiltak
Det er mange roterende deler på en tresker, og den kan tette seg mange steder med delvis eller fullstendig driftsstans som følge. Ved driftsstans må hele maskinen stoppes og sikres uten unntak slik at ingen deler eller hele treskeren kan bevege seg ukontrollert. Også dersom man bruker en gjenstand for å frigjøre deler av maskineriet, bør hele treskeren alltid stoppes mens man oppholder seg i nærheten.
Ulykken som er beskrevet her, er bare et eksempel på en ulykke med tresker. Godt vedlikehold, inkludert kontroll av bremsene, og rengjøring før sesongen er gode HMS-tiltak. Husk også minst et kontrollert 6-kg brannslokkeapparat, første hjelps utstyr og bruk av setebelte. Farlige arbeidsoppgaver må risikovurderes ved å identifisere risikomoment og beskrive tiltak for å hindre ulykker eller redusere konsekvensene av en farlig hendelse.
Flere risikomoment ved tresking
Transport langs med vei er et annet potensielt faremoment ved tresking som kan reduseres ved å bruke følgebil og unngå tider med mye trafikk eller dårlig sikt (mørke, tåke). Rutinemessig og ofte rensing av frontruta er et annet enkelt ulykkesforebyggende tiltak. Ved eksponering for støv, anbefales P3-støvmaske som beskytter godt mot soppsporer, bakterier og jordstøv.
Alle aktuelle faremoment og forebyggende tiltak for din arbeidssituasjon bør samles systematisk i en risikoanalyse. Ta gjerne kontakt med en HMS-rådgiver for hjelp til å vurdere farene og lage en skriftlig dokumentasjon. Dokumentet kan brukes for å gi opplæring til andre.
Lykke til med skuronn! Det kan bli gode avlinger i år og en trygg innhøsting med de beskrevne faremomentene i minne.